School aan de Singel Montessori is een brede middelbare school in Utrecht voor vmbo-t, havo en vwo. Wij bieden betekenisvol en persoonlijk Montessori-onderwijs waarin creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn centraal staan.
In onze school komen hoofd, hart en handen samen: kinderen leren door te denken, te doen en samen te werken. Ons onderwijs stimuleert hen om eigenaar te zijn van hun leerproces, om bij te dragen aan de wereld om hen heen en om te groeien als mens.
Op School aan de Singel Montessori geloven we in onderwijs dat kinderen stimuleert om hun zelfstandigheid, creativiteit en maatschappelijk bewustzijn te ontwikkelen.
De stad Utrecht is ons klaslokaal: leren vindt plaats binnen én buiten de school.
Kinderen ontdekken de wereld door te onderzoeken, samen te werken en ervaringen op te doen in de praktijk.
We werken in groepen met verschillende niveaus, met veel ruimte voor keuze, samenwerking en expressie, binnen duidelijke leerlijnen en doelen. Onze docenten ontwerpen en begeleiden het onderwijs, geven feedback en helpen kinderen bewuste keuzes te maken in hun leerproces. Zo groeit ieder kind in zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en inzicht in de eigen ontwikkeling.
We bereiken dit op drie manieren:
We gebruiken de stad als klaslokaal
Op School aan de Singel Montessori in Utrecht leren kinderen zowel binnen als buiten de school. Dat sluit aan bij de montessorikarakteristiek ‘binnen en buiten school’.
Lessen vinden vaak plaats in de vorm van vraagstukken in de stad: in de buitenlucht of bij één van onze Utrechtse partners. Kinderen werken samen met sociale en culturele organisaties en bedrijven uit de hele stad: van een woonzorgcentrum in Wijk C tot een buurthuis in Kanaleneiland.
De samenwerkingen zijn net zo breed en divers als de vraagstukken die we onderzoeken.
Zo ontdekken kinderen nieuwe perspectieven en leren ze buiten hun eigen bubbel te denken.
We werken aan echte, betekenisvolle vragen
Samen met onze Utrechtse partners werken kinderen aan creatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De vragen komen uit de praktijk, waardoor de ideeën van kinderen echte impact kunnen maken. Dit sluit aan bij de montessorikarakteristiek ‘samenhang in de lesstof’.
Door te doen, ontdekken, fouten maken en verbeteren ontwikkelen kinderen nieuwe kennis en vaardigheden die verder gaan dan de eindexamenstof. Ze leren communiceren, problemen oplossen en kritisch denken. In ons onderwijs is veel aandacht voor sociale- en burgerschapsvaardigheden. Zo groeien kinderen uit tot actieve, betrokken burgers in een diverse en democratische samenleving.
We leren samen, van en met elkaar
Ontwikkeling gaat het beste in contact met anderen. Daarom is ons onderwijs gericht op samenwerken en ontmoeting: met elkaar én met mensen uit de stad.
We werken met brede klassen, waarin kinderen uit verschillende leerjaren en leerrichtingen samen leren. Dit sluit aan bij de montessorikarakteristiek ‘sociaal leren’. Zo leren kinderen luisteren, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en hun eigen ideeën verbinden met die van anderen.