Een andere manier van leren
Op School aan de Singel Montessori werken we in de onderbouw niet met losse vakken.
We verbinden vakken juist met elkaar en bieden ze aan in verschillende leersettings.
Kinderen werken aan echte vraagstukken, leren vanuit nieuwsgierigheid en ontdekken hoe kennis samenhangt.
De vier leersettings zijn:
Impactmakers
Impactmakers laat zien dat onderwijs niet alleen gaat over leren, maar ook over bijdragen aan de wereld. Centraal staat de vraag: Hoe kun jij de wereld een beetje beter maken?
Kinderen kiezen een maatschappelijk vraagstuk dat bij hen past, zoals:
- klimaatverandering
- armoede
- discriminatie
- sociale verbondenheid
Ze onderzoeken het probleem vanuit verschillende invalshoeken - politiek, duurzaamheid, economie en ethiek - en bedenken een concrete actie die echte impact heeft. Impactmakers werkt niet met een vast vakkenrooster. Het leren ontstaat vanuit nieuwsgierigheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheid.
Kinderen werken in hun coachgroep, thematisch en projectmatig. Docenten begeleiden het leerproces; vakdocenten bieden inhoudelijke ondersteuning. Het kind kiest leerdoelen die passen bij het gekozen vraagstuk - met hulp van de begeleiders.
SadSlas
Bij SadSlas leren kinderen de stad Utrecht écht kennen. Ze beginnen dichtbij hun eigen buurt en verkennen stap voor stap de wereld om hen heen. De stad is hierbij het klaslokaal. Kinderen doen onderzoek in de omgeving van de school en ontdekken hoe alles met elkaar samenhangt.
In het eerste jaar werken kinderen aan hun eigen Atlas van Utrecht. Ze maken vakoverstijgende opdrachten vanuit verschillende vakgebieden, zoals:
- stemgedrag analyseren in een wijk,
- waterkwaliteit meten in de grachten,
- historische sporen in de stad onderzoeken.
SadSlas-lessen vinden vaak buiten plaats: kinderen gaan op pad, doen veldwerk, verzamelen gegevens en maken hiervan een betekenisvol eindproduct.
Kinderen werken in hun coachgroep, waarbij verkennen en onderzoekend leren centraal staat. De leerdoelen worden ontwikkeld door de vakdocenten.
Lab030
Bij Lab030 leren kinderen niet alleen over de wereld, maar ook in en voor de wereld. Ze werken aan echte vraagstukken die door organisaties uit Utrecht worden aangereikt: van een lokale bakker tot culturele instellingen als TivoliVredenburg of grote organisaties zoals de NS.
De vraagstukken zijn echt: de opdrachtgever heeft een concrete uitdaging en vraagt het kind mee te denken. Samen met vakdocenten wordt het vraagstuk gekoppeld aan leerdoelen uit het curriculum.
Kinderen werken in hun coachgroep volgens een ontwerpcyclus:
Verkennen → onderzoeken → ontwerpen → testen → presenteren.
Ze reflecteren op hun rol, hun samenwerking en hun keuzes. Zo ontwikkelen ze samenwerking, eigenaarschap, doorzettingsvermogen en inzicht in denk- en ontwerpprocessen. Lab030 laat kinderen ervaren hoe het is om bij te dragen aan echte uitdagingen, en hoe betekenisvol hun werk kan zijn voor henzelf én voor anderen.
Maaktijd
Vier keer per week heeft ieder kind een speciaal lesuur: Maaktijd. Dit is een vast moment waarop kinderen zelf kiezen aan welk vak, project of leerdoel ze willen werken. Ze schrijven zich in op basis van hun eigen planning, interesses en leerbehoefte. Maaktijd is verplichte lestijd en duurt 60 minuten. Tijdens Maaktijd werken verschillende niveaus door elkaar.
Kinderen die op dat moment voor hetzelfde vak of thema kiezen, zitten samen in één groep. Zo ontstaat een leeromgeving waarin kinderen met én van elkaar leren; iets wat centraal staat in ons Montessorionderwijs.
Kunst en sport
Naast de vier leersettings krijgen kunst en sport ook een belangrijke plek in ons curriculum:
Kunst
Op School aan de Singel Montessori krijgt kunstonderwijs een brede en betekenisvolle plek. We geloven dat verbeeldingskracht niet alleen ontstaat door te kijken naar de wereld, maar vooral door die wereld zelf te ervaren en vorm te geven.
Daarom werken we in ons kunstonderwijs met alle kunstdisciplines: beeldende kunst, muziek, theater, dans en film.
Kinderen ontdekken verschillende materialen, technieken en kunstvormen, zodat ze hun eigen talenten en manieren van expressie leren kennen. Kunst helpt hen om nieuwsgierig te zijn, zelfvertrouwen op te bouwen en de wereld vanuit meerdere perspectieven te zien.
We werken veel samen met kunstenaars en culturele organisaties in Utrecht. Kinderen maken projecten en voorstellingen onder begeleiding van professionals uit de kunst- en cultuursector. Ze bezoeken ateliers, musea en podia, en krijgen de ruimte om hun eigen ideeën uit te werken in een echte context. Zo verbinden we de rijke cultuurstad Utrecht met ons onderwijs en stimuleren we kinderen om hun creativiteit en verbeeldingskracht verder te ontwikkelen.
Sport
Bij ons is sport en bewegen meer dan gym alleen. Het is ontdekken, ervaren en groeien. Kinderen doen mee aan een breed aanbod: dans, atletiek, turnen, zelfverdediging en actuele beweegvormen. Zo ontwikkelen zij nieuwe vaardigheden, bouwen ze zelfvertrouwen op en ontdekken ze welke sporten goed bij hen passen.
We vinden het belangrijk dat ieder kind op eigen niveau mee kan doen en zich uitgedaagd voelt om nieuwe bewegingen te leren. In de lessen besteden we veel aandacht aan sociale veiligheid, samenwerking en verantwoordelijkheid.
Kinderen leren hoe ze activiteiten kunnen organiseren, begeleiden en uitvoeren. Ze oefenen met regels, fair play en het creëren van een positieve sfeer.
Sport is voor ons ook een middel om thema’s als gezondheid, sociale inclusie en duurzaamheid tastbaar te maken. Door te reflecteren op wat ze doen en ervaren, ontdekken kinderen niet alleen hun eigen talenten, maar ook de betekenis van bewegen voor zichzelf én voor de samenleving. Zo werken we aan een actieve levenshouding en plezier in sport en bewegen - nu en voor later.